Peringatan untuk aku yang selalu lupa


سُوۡرَةُ آل عِمرَان

رَبَّنَا لَا تُزِغۡ قُلُوبَنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَيۡتَنَا وَهَبۡ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةً‌ۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡوَهَّابُ


[3:8] (Mereka berdo'a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia)".

Friday, May 23, 2008

The Sexy School Uniform

Great, maybe now we know why there is so much sex cases in Malaysia .. Anyway, I am glad that my daughter (standard 2) already willingly wearing a tudung to school... Hopefully she'll continue to wear it without being forced to... You never know when your children can make his or her own mind and start to protest you....
Here the link to the finding...
Well, I never thought that the school uniform is sexy, because every day I sent my children to school and so far I have not came across any girl that can be considered as sexy... Maybe if there is a very heavy downpour and the dress get wet I don't know but I just think that the dress is not a sexy dress... Or maybe I am very busy driving and I just happen to concentrate on the road, so I did not notice the sexy dress they are wearing.. When I was in school also, I do not find the uniform sexy... What is so sexy about a girl wearing a white dress... It does not show any clevage or curve... It just plain white boring clothes...
Anyway the public has spoken, and the issue need to be address accordingly. I hope with this findings, perhaps the government can start thinking about it, since the majority find the school uniform sexy, it is just the right direction for this democratic country address the concern of the people. Maybe the government can introduce a new dress code for the schools.....

9 comments:

ibrahim adham said...

Bagus juga kalau ditukar uniform sekolah kepada uniform yang lebih islamik...

Princess Liyana said...

hm, tukar kpd lebih islamic kan bgus.
suka tgk budak2 kecik pakai tudung. bgs btol.

diEla said...

zaman la ni semua suka pakai ketat-ketat.. kalau boleh skirt yang dah pendek tu nak dipendekkan lagi oleh deme ni. Pakai baju kurung yang colornya warna putih+jarang (mostly), plus pakai tudung pendek dan singkat yang boleh menampakkan tali baju dalam mereka. What for? Nak tunjuk yang mereka mampu pakai baju dalam mahal? or ada peraduan menunjukkan baju dalam siapa yang paling cantik?


p/s:girls out there are too CHEAP!!

ibnurosly said...

Bro,
Sebagai menyahut seruan ko. Ini ialah posting pertama aku.

Dulu waktu kita sekolahkan OK baju dia, tak boleh nampak sangat yg kat dalam tu. Baju pun payah kotor..

Baju putih ni kalau pakai tudung tak nampak sangat, tapi yg tak pakai tudung tu kena pulak dah nipis sbb asyik basuh dgn clorox....hai cikgu pun tak senang duduk.

Anyway, blog kau ni dah banyak kemajuan, insya Allah masa akan dtg aku kerap singgah.

anaifaNIM said...

i dono.. i don't think it's sexy.. but i guess it depends on d beholder.. bukan ke ada kain putih yg x jarang.. bukan xle pakai baju dalam pun..

bukan x setuju dgn cadangan.. tapi saya rasa mmg dah islamik pun cuma kdg2 pelajar2 pempuan yang 'semacam' ni lah yg buat dia jadi seksi.. pucuk pangkal diri sendiri..

Alex Yap said...

Salam sejahtera

Saya faham dimana Islam mengajar penganutnya menutup aurat. Saya juga faham sebab-sebabnya diatas ajaran ini. Saya setuju yang dimana apabila kita menutup aurat, salah satu manfaat yang kita dapat adalah dalam mengurangkan jenayah seksual.

Tetapi, kenapa kita tidak menenung kembali dimana silapnya kita dari segi akidah (adakah ini term yang betul?), dari segi pengajaran dan juga pemikiran masyarakat kita.

Kita tidak seharusnya menyalahkan kaum wanita yang berpakaian seksi dimana merekalah punca berlakunya kes jenayah seksual. Bukankah itu tidak adil? Tambahan pula, Malaysia terdiri daripada masyarakat berbilang bangsa. Untuk menentukan protokol pakaian bagi seseorang, bagi saya melampui hak asasi.

Kita sepatutnya melihat and mengkaji sebab asas yang mengakibatkan berlakunya kes-kes jenayah seksual.

Program-program dari segi moral, agama ataupun kesedaran minda patut dilaksanakan dimana kita harus mengajar masyarakat kita menghormati kaum wanita. Kalau kita mampu mengawal nafsu kita, maka apabila kaum adam melihat "cleavage, curvy body, see through clothing", itu tidak lagi menaikkan nafsu mereka.

Kita patut tingkatkan lagi kesedaran minda dikalangan masyarakat kita.

Selain daripada itu, saya rasa hukuman jenayah seksual kita terlampau ringan dimana penjenayah tidak pun takut hukumannya. Setakat penjara dan sebat tidak lagi mampu untuk menghalang mereka. Kekadang saya rasa, perogol harus di "castrate" seperti "eunuch" di zaman negeri china dahulu. Tetapi, hukuman "castrate" ini adalah zalim dari segi hak asasi. Tetapi apabila kita melihat kembali, ia juga adalah zalim bagi perogol dalam mencabuli kehormatan wanita. Trauma seperti itu akan menghantui wanita itu untuk seumur hidup.

Selain daripada di "castrate", saya juga rasa persalah-persalah jenayah seksual perlu memakai tag elektronik untuk memudahkan pihak polis mengesan mereka.

Saya tidak setuju dengan cara US dimana kehadiran mereka di taman-taman tertentu diumumkan kepada semua orang. Walaupun cara itu dapat meningkatkan waspada dikalangan penduduk, tetapi kita tidak mampu menghalang penduduk daripada menggunakan pandangan serong terhadap mereka. Jika ia berlaku, maka ia akan menghalang sebahagian daripada mereka yang mahu kembali ke jalan yang benar daripada berjaya.

Kembali pula ke pakaian murid-murid sekolah kita, saya tak rasa mereka seksi langsung. Apa yang seksi sangat tu?

Letting the time pass me by said...

Thanks for all the comment,

Princess..
memang saya pun suka kalau tukar kepada pakaian yang lebih islamik.. saya pun tak tahu apa yang motivate anak saya yang darjah dua tu pakai tudung.. Maybe sebab dia takut rambutnya dijangkit kutu oleh kawan-kawannya kut..

Diela
memang masalah nie sebenarnya masalah individu dan bukan masalah dasar.. kalau pelajar nie pakai tudung pun dah ok dah, dah tak nampak seksi..

ibnursoly
Dulu sekolah kita mana ade uniform ikut sekolah... MRSM ade baju special dia sendiri...

Anaifanim
Ya, memang saya setuju dengan pendapat saudara.. bukanla baju tu semua seksi... cuma ade orang yang suka pakai baju seksi... Tu hak masing-masing la...


Mr. Alex yap
Yes I agree with you sir, we need not put the blame on the girls...

Tidak ade sebab kenapa kita memberi alasan untuk perogol merogol orang disebabkan baju mereka seksi...

Dan kenyataan ini datang dari seorang wanita menyebabkan saya kurang faham juga..

Rogol adalah rogol dan ianya satu jenayah yang besar. Kalau seorang wanita tu berjalan bogel pun didepan kita, saya rasa kita tak ade hak nak rogol dia... Saya tak pernah jumpa bukti yang membolehkan kita rogol orang kalau ade orang bogel...

Jadi isunya ialah isu moral dan isu sosial... Kalau seseorang itu mempunyai moral judgement yang kuat, sudah tentu dia tahu menghormati hak wanita..

Sebagai orang Islam, saya 100%setuju bahawa Islam memang menyuruh orang pompuan tutup aurat. Tapi saya kurang setuju untuk mengatakan kes rogol berpunca daripada pompuan pakai seksi..

cmk said...

Kalau dah bernafsu besar, baru nampak buku lali pun dah terasa seksi.

Dalam kes rogol, seseksi mana pun mangsa rogol itu, yang bersalah tetap siperogol. Kalau yang dirogol pun bersalah, itu bukan kes rogol lagi, tapi kes zina (suka sama suka).

Sama ada rogol atau zina, tutup aurat tetap tutup aurat. Baik lelaki atau perempuan, semua wajib tutup aurat. Bila kita buka aurat, setan akan mula cucuk. Bila setan cucuk, kesannya bergantung pada sebesar mana nafsu kita. Maka, kalau dah bernafsu besar... sila ulang semula bacaan anda ke ayat yang pertama.

Anonymous said...

Fully agreed with Alex Yap's opinion. The school rules when wearing the baju kurung: 1. Sleeves are not to be folded 2. wear camisole..etc. As baju kurung has become the school uniform, non-Malay students would have worn it too. This to me creates the 'mishap'. Need I proceed with my theory?? Ehem..