Peringatan untuk aku yang selalu lupa


سُوۡرَةُ آل عِمرَان

رَبَّنَا لَا تُزِغۡ قُلُوبَنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَيۡتَنَا وَهَبۡ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةً‌ۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡوَهَّابُ


[3:8] (Mereka berdo'a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia)".

Thursday, May 15, 2008

Happy Mothers Day


Mothers are everything for us when we are small...our lives revolve around her. For everything that we need we call mother. To protect us from all perceivable dangers we want her around us. To take us out we hold her arms. To kiss away our wounds we run to her. And for a warm hug and love we look for her. She is the focal point of our lives, the greatest human being in the world or should we say divinity on earth.

I'm lucky to still have the love of my Mother, and luckier still to have my Great Grandmother and my Grandmother....

I have experience the greatness of their loving care and it really teach me the value of love over money...

Money may be important but it may not be as priceless as love, hope, joy, forgiveness, togetherness, happiness and other great things in life. You can buy yourself a luxurious vacation but it may not guarantee you the joy and hapiness that you are looking for. For me I felt very fortunate and blessed with the people who loves you and cares and give their concerns on your well being. Well for me as a Muslim, we always have the saying that "Syurga dibawah telapak kaki ibu" something can be traslated as the path to heaven lies under your mother feet....



“Ya Tuhanku! Ampunilah aku, ibu bapakku dan kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.”

Well for me everyday is a Mothers Day.
Thank you for always being there, Mom. Happy Mother's Day.

9 comments:

Anonymous said...

Bro... Mother Day 11 May la, bukan hari nie....

Letting the time pass me by said...

Tak pe la... Janji hati mau ikhlas

Ydiana said...

Amazing!! Wow, 5 generations of women in your family. Congratulations bro.

My mum is no longer around, but she's always in my heart. She's responsible for what I am toady and am forever grateful to her..

Letting the time pass me by said...

Thanks ydiana... Yes, I am very lucky that I still have these VVVIPs around me...

I am so sorry to hear that your mum is no longer around, but glad to hear that she's always in your heart... God Bless

Anonymous said...

Adakah baik ada Hari Ibu? bukankah hari ibu dibuat oleh org kristian, mesti ada agenda tersembunyi .... kalau hari ibu dan bapa adalah hari2 ... tiada hari khas untuk kita membuat ucapan ......takan nak ingat setahun sekali saja.

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

Letting the time pass me by said...

Saudara Khairil,

Bagi saya, setiap hari adalah hari ibubapa, sebab setiap hari kita mendoakan untuk keampunan dan kesejahteraan mereka... Jadi tak timbul isu ada hari ibu atau tak da

ANAK BAPAK said...

salam...terima kasih atas komen anda..

saya sendiri tiada boleh nafikan betapa ada jiwa yang menyertai pas seperti yang dinyatakan oleh saudara adalah benar-benar wujud..adapun saya kira hanya segelintir sahaja...mungkin ada sikap ini pada pimpinan pas tapi ia tiada ketara adanya..

adapun tulisan sara berkenaan parti yang diredhai allah atau parti yang dimurkai allah adalah berdasarkan kaedah yang telah digariskan oleh allah di dalam al-quran dan diterangkan dengan sunnah rasul...kerana berpolitik adalah urusan agama apabila urusan agama mesti melalui kaedah yang diredhai allah..

adapun terdapat di kalangan penyokong pakatan rakyat sendiri ramai yang menyindir PAS..secara ikhlasnya ramai di kalangan teman PKR yang mempersoalkan amalan politik PAS bahawa PAS terlalu keagamaan.

alasannya susah bersama dengan pas...nak kena tutup aurat...kena pakai tudung..mesti berakhlak..berusrah..ber'liqo'...kuliyah tafaqquh fiddeen..hukum itu dan ini yang memberi gambaran kepada saya bahawa cukuplah sekadar kita perjuangkan matlamat politik..xpayah susah2 libatkan agama..

maksud parti yang diredhai allah adalah amalan dan sikap parti terhadap isu mestilah berdasarkan islam seperti mana yang termaktub di dalam undang2 tubuh Pas bab kedua fasal 3 ;dasar pas ialah islam. maka segala aktiviti,perjalanan parti serta pendirian pas mestilah di dalam lingkungan islam..adapun ada ahli yang tidak berakhlak islam,nya biasanya ahli itu tidak mengikuti program tarbiyah anjuran pas yang mana sikap itu merugikan dia dan dia bertanggungjawab di depan allah atas sikapnya itu..

saya sendiri pernah ditempelak oleh rakan2 PKR yang mengatakan saya sekadar nak tunjuk alim sahaja..bagi mereka buat apa nak hipokrit dalam berjuang..alasan itu sudah tentulah saya tidak dapat menerimanya kerana sebagai ahli pas saya dituntut untuk mengubah diri saya untuk sedaya upaya mengamalkan apa yang di ajar oleh islam dalam kehidupan saya,atau maksudnya islam mesti menjadi cara hidup saya..secara jujur pada saya fahaman pendokong dan penyokong PKR sama sahaja dengan umno yang sekular...bezanyua cuma PKR baik dari UMNO..PKR pembangkang sama macam pas dan umno adalah di pihak parti pemerintah..matlamat PKR saya sendiri tidak jelas..sekadar mahu menegakkan negara berkebajikan bersih dan adil namun tiada menjadikan allah sebagi matlamat utama..ini pendapat saya..dalam PKR tiada unsur tarbiyyah dan dakyah sepertimana yang dituntut dalam mana2 kaedah jamaah islam..matlamat pas jelas seperti yang termaktub dalam bab ketiga fasal 5 tujuan PAS;
1.memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai2 hidup islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan allah.
2.mempertahankan kesucian islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara.

maksudnya di sini, soal menadapat keredhaan allah mesti melaui jalan yang allah tetapkan..adapun individu yang bersama pas hanya kerana nama atau mahu menunjuk alim,terpulang kepadanya kerana itu perkara hati yaang akan dijawabnya di depan allah ta'ala.sekiranya seorang ahli secara zahirnya seperti melakukan maksiat besar di sisi allah maka ahli itu akan dikenakan tindakan tatatertib samada ninasihat atau dipecat dari menjadi ahli..

apakah yan paling bernilai dalam islam...sudah tentu hukum-hakamnya,apa sumbernya...seperti yang termaktub di dalam bab ketiga fasal ke-7;

adapun hukum tertinggi sekali dalam pegangan pas adalah kitabullah dan sunnah rasul serta ijmak ulamak dan qias yang terang dan nyata.

adalah perlu kita faham bahawa, setiap ahli pas tiada terlepas dari bersangkut soal dosa dan pahala..jika pun dia menyamar alim kerana hendak menunjuk2 bahawa dia alim,dia mesti sedar bahawa allah sentiasa menilai apa yang dia buat dan akan diberi samada ganjaran pahala atau balasan doasa walaupun dia ahli pas.sebab itu dalam pas ahli di didik untuk berkorban harta dan nyawa kerana yakin bahawa perjuangan pas walaupun sekadar menampal poster adalah termasuk jihad yang sudah tentu besar ganjarannya di sisi allah..

saya menyatakan semua di atas keran teringat apa yang berlaku ke atas diri saya sendiri.tentang respon teman2 khususnya PKR tentang PAS dan ahlinya.bahkan sampai ada yang pertikai bahawa kaedah islam yang pas amalkan sudah tidak releven lagi kerana pada nya yang penting berjuang menegakkan masa depan yang adil dan bersih juga berkebajikan.

saya pernah di kata buat2 alim,ada yang kata sebab frust dengan umno,ada sebab nak jadi penceramah popular,ada sebab ayah saya yang memang pas jadi saya pun pas..yang aneh semua respon seperti yang tuan nyatakan ini hanya datang dari dua kelompok..yang pertama orang UMNO...yang kedua teman2 dari PKR sendiri yang buat saya jadi keliru apa sebenar matlamat mereka dalam hidup dan perjuangan ini,tiadakah hubungan kita dengan allah...?sama sahaja dengan umno cuma bezanya PKR adalah sepakatan dengan pas..pembangkag!!

saya harap tuan bukan dikalangan dari mereka yang sering menimbulkan kenyataan ini lantaran kurang suka dengan pendekatan pas yang sentiasa mengingatkan ahlinya hubungan manusia dengan allah,syurga neraka,dosa pahala,halal haram serta batas2 iman dan kufur..

atas dasar inilah mereka menyertai pas kerana..sayadapat mengesan bahawa ramai yang menyertai PKR kerana kerana tiada dapat hidup dengan cara hidup dalam proses tarbiyyah pas..dalam PKR tiada program tarbiyah..ahli tiada proses tarbiyah tapi itu saya hormati amalan politik PKR..saya x pastu tuan di pihak parti mana..saya hanya terpanggil menulis respon ini pada tuan keran mahu memberi gambaran lebih lanjut tentang islam yang menjadi dasar dalam perjuangan pas..

satu lagi...soal kalangan ahli yang frust pada umno lalu menyertai pas..saya kira itu logiklah sebab kalau orang frust kerana penyelewengan,penipuan,penindasan,rasuah dan salah laku umno bahkan merendahkan martabat islam kemudian mahu perjuangkan semua itu kembali pada martabatnya adalah tiada salah..saya sendiri bersifat terbuka soal siapa mahu jadi ahli..kadang2 saya agak terkilan dengan sikap teman2 PKR ( saya yakin bukan di kalangan pimpinan tertinggi walaupun saya kurang bersetuju dengan corak perjuangan anwar ibrahim )yang hanya mengambil kesempatan terhadap kekuatan jentera pas untuk menang..cubalah lihat di seluruh negara apa yang berlaku.. tapi saya hormati keputusan itu keran sudah diputuskan oleh pimpinan tertinggi pas..

hanya mereka yang yakin benar dengan islam sahaja yang akan bersama dengan pas bahkan mengorbankan harta dan nyawanya kerana yakin dengan janji allah ta'ala..

Letting the time pass me by said...

anak bapak...

Thanks for the long comment...

Saya pun tak larat nak baca ,...

Anyway, saya bukan ahli mana-mana parti politik....

ANAK BAPAK said...

hehe..its ok...tulisan itu hanya pendirian saya..saya amat hargai pandangan anda juga terima kasih..